Autokorjaamot kärsivät tekijänoikeuksista

North County Times ja Techdirt kertovat, kuinka tekijänoikeudet ovat alkaneet haitata autokorjaamojen toimintaa. Uusissa autoissa on paljon tekijänoikeuden suojaamia tietokoneohjelmistoja. Voidakseen laillisesti korjata tällaisten autojen tietojärjestelmävikoja, autokorjaamon on päästävä käsiksi ohjekirjoihin ja ohjelmistoihin. Valmistajat kuitenkin kieltäytyvät myymästä niitä itsenäisille autokorjaamoille tai pyytävät niistä todella kovia hintoja. Näin valmistaja saa varmistettua, että auton omistajan on tuotava autonsa korjattavaksi valmistajan omaan huoltoliikkeeseen, mikä on tietenkin kuluttajalle kalliimpaa.

Kyse on tyypillisestä monopoliaseman väärinkäytöstä. Mikäli yrityksellä on jokin laillinen keino tukahduttaa kilpailu ja päästä monopoliasemaan, sille syntyy kannustin alkaa tuottaa huonompaa palvelua kalliimmalla. Ilman kilpailua ei ole painetta laskea hintoja, eikä painetta parantaa palvelun laatua, mikäli kyse on sellaisesta hyödykkeestä, jota ihmiset välttämättä tarvitsevat. Tässä tapauksessa tekijänoikeus on se laillinen keino monopoliaseman saavuttamiseksi. Auton valmistaja hallinnoi auton tietojärjestelmien tekijänoikeuksia, joten sillä on yksinoikeus, eli monopoli, korjaamisessa tarvittavien tietojärjestelmien ja esimerkiksi niiden käyttöohjeiden levittämisessä.

Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka tekijänoikeus vääristää kilpailua kuluttajan kustannuksella. Yhdysvalloissa onkin jo tehty lakialoite, joka rajoittaisi tekijänoikeuksia, ja pakottaisi autoyhtiöt jakamaan autokorjaamoille tietoa valmistamiensa autojen tietojärjestelmistä. Lakialoitteella on sinänsä hyvät tarkoitusperät, mutta se monimutkaistaisi tekijänoikeusjärjestelmää entisestään. Tällaisia esimerkkejä on varmasti muitakin, eikä niistä päästä eroon muuten kuin uudistamalla tekijänoikeusjärjestelmää radikaalisti. Piraattipuolueen malli ratkaisisi tämän ongelman yli 5–10 vuotta vanhojen autojen osalta. Miettimisen arvoista on, riittäisikö sekään, vai pitäisikö tekijänoikeuksien väärinkäyttö kilpailun tukahduttamisessa kieltää jotenkin erikseen.

Luvattoman kopioinnin väitetään usein vievän työpaikkoja. Tässä esimerkki siitä, kuinka nimenomaan tekijänoikedet aiheuttavat työpaikkojen menetyksiä.

0 vastausta artikkeliin ”Autokorjaamot kärsivät tekijänoikeuksista

  1. ”Luvattoman kopioinnin väitetään usein vievän työpaikkoja. Tässä esimerkki siitä, kuinka nimenomaan tekijänoikedet aiheuttavat työpaikkojen menetyksiä.”

    Työllistäähän tuo ainakin oikeuslaitosta ja juristeja.

  2. Yksi ratkaisu ongelmaan olisi se, että suljetuille ohjelmistoille ei tekijänoikeutta myönnetä.

    Kyse on vähän samankaltaisesta asiasta kuin se, että jos yritys haluaa itselleen patentin, sen pitää julkistaa keksintö. Yrityssalaisuus ja patentti ovat vaihtoehtoisia asioita. Samoin pitäisi olla suljetun ohjelmistokoodin ja tekijänoikeuksien kohdalla.

  3. Täytyy kyllä sanoa, että vaikka kirjoituksessa on ansioitakin, niin kyllä siinä on hieman reikiäkin.

    Markkinoilla on jo vuosia ollut monimerkkitestereitä*, joiden avulla (pien)korjaamot pääsevät lähes kaikkiin autoihin tekemään tarvittavat koodaukset ja ohjelmoinnit normaalin huollon tai esim. osan vaihdon yhteydessä. Varkauksien estämiseksi lähinnä avainten koodaukset on säilytetty ainostaan valmistajan hallussa.

    Näitä testereitä valmistavat yritykset ostavat eri automalleihin sopivat ohjelmapätkät autonvalmistajilta. Osa valmistajista myy ohjelmistonsa näille valmistajille halvalla, osa kalliilla, jolloin halvalla myyvät saavat ohjelmansa usein nopeammin testereihin, mikä johtaa nopeammin mahdollisuuteen kuluttajalle käyttää autoaan halvemmassa korjaamossa.

    Joten väite, että korjaamot kärsivät tekijänoikeuksista on hieman harhaanjohtava, koska monimutkaista autoa korjatakseen korjaamon täytyy ostaa uudenlaisia työkaluja, kuten testereitä. Maailma on muuttunut siitä, kun Gaz korjattiin hujauttamalla lekalla lohkon kylkeen… =)

    Ja hyvin harva korjaamo suoranaisesti hyötyisi siitä, että ohjelmistot olisivat ”vapaita”, koska testerirautaa tarvitaan silti. Ja haluaisitko sinä, että autosi avaimen koodausjärjestelmä on kaikkien saatavilla?

    Tämä siis vain näkökantana kirjoitukseen. En halua millään tavalla sanoa, että kannatan 70 vuoden tekijänoikeusaikoja etc.

    * Monimerkkitesterillä tarkoitan esimerkiksi Suomen myydyintä testeriä: http://www.autocom.se/

  4. Päivitysilmoitus: Piraattipuolueen blogi » Sähköiset kirjahyllyt kustantajan kontrollissa

  5. MK: Kiitoksia tosiaan tiedoista. Itse en tiedä alasta sen tarkemmin, kirjoitin sen perusteella mitä mainituista uutisista oli pääteltävissä. Hyvä, ettei tilanne ole niin paha, kuin miltä aluksi vaikutti.

  6. Vaikka toki on monimerkkitestereitäkin olemassa, se ei tarkoita, että ne ovat kaikki-merkkitestereitä. Eikä nykytilanne ja nykylainsäädäntö takaa tilanteen säilymistä yhtä hyvänä kuin se on tällä hetkellä. Mikäänhän ei ainakaan teknisesti estäisi DRM-tekniikoiden käyttöönottoa autojen softahuoltoon. Jos DRM-tekniikka vielä olisi siellä sillä verukkeella, että sillä estetään olemassaolevan firmwaren lataaminen ulos (sen sijaan, että päivitetyn firmwaren pistäminen sisään, tai määräaikaishuoltoflagin resetoiminen), niin tällöinhän DRM saisi vielä Lex Karpelan suojan, eli firmwaren hackaaminen monimerkkitesterillä olisi laitonta ellei testeri ole valmistettu autotehtaan kanssa yhteistyössä.

    __

    Se väite, että moni huoltamo tuskin hyötyisi avoimista rajapinnoista, koodeista ja manuaaleista voi sikäli pitääkin paikkansa. Monopoli on aina omistajansa etu ja moni huoltamo juuri nyt nauttiikin jonkun automerkin (joskaan ei kaikkien) merkkihuoltoa ja näin ollen suuria katteita!

    USA:ssa juurikin lisenssillä toimivat merkkihuoltajat ovat olleet jarruttamassa lakiesitystä, joka velvoittaisi autonvalmistajia avoimmuuteen. Siksi väite useimpien huoltamoiden hyötymisestä nykytilasta ei varsinaisesti täydentänyt uutisointia millään lailla sillä me oikeastaan osattaisiin arvata näin tilanteen olevan. Haluaako huoltamot vapaata kilpailua… no, haluavatko taksit? Entä kartelleista jo entuudestaan tuomittu metsäteollisuus?

    ___

    Kysymykseen haluaisinko automerkkini lukkojen koodausjärjestelmän olevan kaikkien saatavilla: KYLLÄ. Avoin lähdekoodi niin sieltä kyllä löytyisi bugit aika äkkiä ja brute force estetään riittävän pitkällä avainkoodilla. Nyt luotetaan sokeasti siihen, että salaisuudet eivät vuoda. Todellisilla ammattivarkailla kuitenkin on tämä sisäpiiritietämys.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*