Nestemäistä valvontaa

On selvää, että vallanpitäjällä on halu ottaa valvonnan avuksi tuoreinta teknologiaa, tänään enemmän kuin viikko sitten. Alkuvuodesta puhuttiin poliisiautoihin tulevista kilpikameroista, jotka selaavat liikennevirran rekisterikilpiä automaattisesti ja ilmoittavat jos ajoneuvo on syytä pysäyttää, maksamattomien verojen, vakuutuksen tai etsintäkuulutuksen vuoksi. Järjestelmä helpottaa ja tehostaa poliisin työtä, lisäksi se näyttää suunnitellun yksityisyyttä kunnioittavaksi. Skannattuja rekisterinumeroita ei tallenneta automaattisesti järjestelmään, vaan rekisteritoimenpiteitä tehdään vasta poliisin aloitteesta.

Metadata kertoo paljon, rekisterinumero auttaa datan yhdistämisessä.

Entäs sitten Nesteen tuorein idea kehittää markkinointitutkimustaan kilpikameroin? Kaikki bensa-asemalla asioineet ajoneuvot kuvataan ja rekisteröidään tietokantaan, ja jos et tätä halua, joudut sen erikseen kieltämään Nesteen verkkosivulla. Vaikka jälkimmäinen rekisteri onkin harmittomampi, on silti selvää että käytäntö pakottaa kuluttajan tulevan merkityksi johonkin tietoverkon ulottuvissa olevaan rekisteriin.

Tämä on toki luonnollista markkinointitutkimuksen kannalta. Mitä enemmän dataa, sen helpompaa tehdä johtopäätöksiä. Tankkaustapahtumasta kerätyn metadatan avulla selviää auton omistajan tietojen lisäksi tankattu polttoaineen tyyppi ja määrä, sijainti ja kellonaika, mahdollisesti myös pankki ja käytetty maksukortin tyyppi. Vaikka markkinointitutkija onkin tekemässä vain viattomasti työtään, täytyy muistaa, että lähtökohtaisesti mikään verkon yli saatavilla oleva ole turvassa. Uhkana on niin hakkerit kuin sisäinenkin tietojen väärinkäyttö.

Nesteen uutta markkinointitutkimusmetodia voi verrata kauppakeskuksessa olevaan kasvontunnistusjärjestelmään, joka skannaa henkilöt jokaisesta kamerasta ja vertaa niitä Facebookin -tietokantaan. Liikkumisesi tallennetaan osastoittain, arvioidaan kauanko olet missäkin viipynyt ja mitä ostotapahtumia suorittanut, jotta tilasuunnittelua voidaan kehittää myyvämpään suuntaan ja inboxiisi syöttää juuri sinulle sopivaa suoramarkkinointia. Voit toki kieltäytyä, jos tiedät missä ja kuinka. Onneksi toistaiseksi useimmat maailmalla ostoskeskuksissa käytössä olevista kasvontunnistusjärjestelmistä tyytyvät vain arvioimaan henkilön iän, sukupuolen ja etnisyyden markkinointitarkoituksiin.

Neste olisi voinut valita markkinointitutkimuksen toteutustavan toisin – ja toivon todellakin että vielä asian korjaavat. Oikea tapa on tietenkin kysyä etukäteen suostumusta asiakkaalta haluaako osallistua kilpikameroin toteuttavaan markkinointitutkimukseen, vaikka sitten pientä porkkanaa vastaan. Näin rekisteriin päätyvät ainoastaan ne, jotka kokevat etteivät potentiaaliset riskit realisoidu heidän kohdallaan ja kaikkien muiden yksityisyys tulee kunnioitetuksi.

Kolmas vaihtoehto on jaloillaan äänestäminen.

Epäilen, ettei valtaväestö ole vielä tottunut ajatukseen heitä seuraavista koneista ja tietokannoista, joiden avulla heidän käyttäytymistään voidaan analysoida. Nyt kun maailman tapahtumat antavat lisää syitä vallanpitäjille ottaa käyttöön tuoreinta valvontateknologiaa, on kiire aloittaa julkinen keskustelu siitä, millainen valvonta ja kenen toimesta on sallittua, millainen ei.

Yksi selkeä rajanveto olisi, että jos järjestelmä kerää henkilöitä identifioivaa tai sitä vastaavaa tietoa, tiedon keräämisen ja tallentamisen tulee tapahtua vain asianomaisen luvalla tai viranomaisen määräyksestä.

Tapani Karvinen
Puheenjohtaja, Piraattipuolue

5 vastausta artikkeliin ”Nestemäistä valvontaa

  1. Hei Tapani,

    Ja pahoittelut, että olemme viestineet asiasta epäselvästi. Asiakastyytyväisyys ja asiakkaisiimme liittyvien tietojen käsittely ovat meille erittäin tärkeitä asioita, emmekä käytä kameroiden tietoja markkinointitarkoituksiin. Yhdenkään henkilön tietoja ei ole haettu luettujen rekisterien perusteella.

    Polttoainevarkaudet ovat yleistyneet ja niistä aiheutuu asemayrittäjillemme merkittävä taloudellinen tappio. Etsimme parhaillaan tehokkaita keinoja niiden estämiseksi. Yksi keino on autojen kustannustehokas tunnistaminen.

    Testaamme parhaillaan Hämeenlinnassa kahdella asemalla rekisterikilpitunnistukseen liittyviä järjestelmiä ja keskitymme löytämään optimaalisen kuvalaadun, jolla tunnistus voidaan ylipäätään tehdä. Tulevaisuudessa tunnistetietoja voitaisiin käyttää varkauksien ehkäisemiseen esimerkiksi niin, että jos autoa on aiemmin käytetty polttoaineen varastamiseen, niin auton tunnistetietojen perusteella kassa ei anna lupaa avata polttoainepumppua.

    Järjestelmän kokeilemisen oheistuotteena meille syntyy luettelo rekisteritunnuksista. Olemme konsultoineet viranomaista ja lausuntojen pohjalta muodostaneet mahdollisten ongelmien välttämiseksi markkinointikieltoon liittyvän nettisivun, jossa voi pyytää poistamaan kuvatuksi tulleen auton tiedot. ko. järjestelmästä – tämä sivu, johon sinäkin yllä viittaat, löytyy osoitteesta https://www.neste.fi/formpage.aspx?path=2589;16990;25397 .

    Tämä on varotoimi, sillä emme käytä tietoja markkinointitarkoituksiin ja olemme pahoillamme, mikäli tästä aiheutuu asiakkaalle ylimääräistä vaivaa.

    Parhain terveisin,

    Mika Hyötyläinen,
    Nesteen Öljyn vähittäismyynnin markkinointijohtaja

    • Toimitin seuraavanlaisen Mika Hyötyläiselle suoraan sähköpostilla:

      Hei ja kiitos nopeasta vastauksesta,

      Liittyen blogauksen syyhyn, voitteko selittää miksi Tietoviikko -julkaisun mukaan käytätte sitä markkinointitarkoituksiin?
      Jos kyse on virheellisestä uutisesta, oletteko tehneet oikaisupyynnön?

      Olen utelias myös tietämään miksi verkkojulkaisusta löytyvä kuvakaappaus sisältää eri tekstin kuin nykyinen verkkosivunne kieltäytymislomake?
      http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/tankkasitko-nesteen-bensa-asemalla-tee-tama-tai-joudut-markkinointirekisteriin-6064716

      Voitteko tarjota mitään virallista dokumenttia julkiseksi, josta kävisi ilmi kuinka ja mihin tarkoitukseen järjestelmä on suunniteltu?

      Terveisin,
      Tapani Karvinen
      Puheenjohtaja, Piraattipuolue

      • Kirjeenvaihto Nesteen edustajan kanssa ei juuri tuonut uutta informaatiota. Keskustelusta jäi tunne, että keskeinen pointti – se että kerätään informaatiota vain auton omistajien suostumuksella – ei tuntunut menevän helposti perille.

        Mika Hyötyläinen kielsi jyrkästi, että järjestelmää käytettäisiin markkinointitarkoituksiin ja painotti sitä, että pilottivaiheessa järjestelmän rekisterikilventunnistuskykyä testataan ja yksi hyvä käyttötarkoitus olisi bensavarkauksien esto. Tässä vaiheessa hän oli kuitenkin kovin skeptinen, että järjestelmä toisi toivottuja tuloksia siinäkään tarkoituksessa.

        Koska en vastusta itse teknologiaa, annoin esimerkkinä hyvästä käyttötarkoituksesta könttälaskutuksen (yrityksille, jotka omistaa useita ajoneuvoja), samalla painottaen että kaikki asiakaspalvelukehitys teknologian avulla onnistuu kyllä siten, että kerätään tietoa vain suostumuksen ennalta antaneista. Kerroin myös, että jos järjestelmää halutaan käyttää varkauksienehkäisyyn, sitä varten tarvitaan lakimuutos, jonka nojalla viranomainen voi tiedot toimittaa.

        Mutta tämä uusi teknologia puhuttaa. Los Angelesin kaupunginvaltuusto haluaa asentaa rekisterikilpikameroita prostituutiosta tunnetuille alueille, lähestyäkseen autojen omistajia myöhemmin kirjeitse. Mikä pahinta, kerätty data olisi FOIA:n alaista.
        https://medium.com/@nselby/los-angeles-just-proposed-the-worst-use-of-license-plate-reader-data-in-history-702c35733b50#.1ovb93skh

    • Miksi puhutte markkinointikiellosta, kun kyseessä on oikeus poistaa oma henkilötieto rekisteristä? Syntyykö markkinointikiellon tehneistä uusi henkilörekisteri?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*