DRM olisi estänyt indiepelipaketin menestyksen! KATSO KUVAT!

Menneellä viikolla indiepelipaja Wolfire Games järjesti tuttujen indiepelikehittäjien kanssa tarjouksen josta oli hankala kieltäytyä. He tarjosivat yhdessä viikon ajan viittä peliä, joista sai maksaa aivan mitä vain haluaa ja minkä näkee sopivaksi hinnaksi. Myöhemmin pakettiin lahjoitettiin kuudeskin peli.

Tämä paketti oli monella tavalla ainutlaatuinen. Ensinnäkin siihen otettiin vain pelejä, jotka toimivat sekä Windows-, Linux-, että OS X -käyttöjärjestelmissä, toisaalta taas peleissä ei ollut minkäänlaista kopiointisuojausta (DRM).

Pakettiin oli laitettu lisäksi kaksi hyväntekeväisyyskohdetta, EFF ja Child’s Play. Rahojen jaon sai maksaja valita itse. Oletusjakona oli 1/7 kaikille viidelle pelintekijälle ja molempiin hyväntekeväisyyksiin. Jaon sai kuitenkin päättää itse varsin monipuolisesti, kuitenkaan yksilöimättä kehittäjiä.

Olin #wolfire-irkkikanavalla, jossa jännitettiin kovasti lopullista rahasummaa. Vaikka ostajat eivät aina jostain syystä saaneetkaan sähköpostia, tai usein viesti meni roskapostilaatikkoon, asiakaspalvelu oli kohdallaan ja Wolfire-tiimi avusti henkilökohtaisesti tarvittaessa. Jännäämisen syynä oli se, että Wolfire oli mennyt tekemään muutamia sopimuksia. He olivat muun muassa sopineet, että mikäli paketti saa kokoon miljoona dollaria, pelien Gish, Lugaru, ja Penumbra Overture kehittäjät julkaisevat niiden lähdekoodit.

Viimeisenä päivänä tilanne näytti varsin kehnolta, mutta loppua kohden vauhti yltyi, ja lahjoitus joka rikkoi miljoonan dollarin rajan, oli suuruudeltaan 3333,33 $. Aikaakin jäi vielä noin tunti. Lopullinen summa oli miljoona ja kaksikymmentäkolmetuhatta dollaria kun aika viimein loppui. Rahat menivät yllättävän tasan, molempien hyväntekeväisyyksien saadessa aavistuksen enemmän kuin oman seitsemäsosansa.

Wolfire epäonnistui hieman tiedottamisessa, sillä lähdekoodisopimusta ei markkinoitu käytännössä ollenkaan. Siitä kerrottiin ainoastaan paketin mainosvideolla esiintyvässä paketin nettisivujen vanhemmassa versiossa, mikä aiheutti paljon epäilystä sopimuksen olemassaolosta. Huhuttiin, että kehittäjät olisivat myöntäneet irkissä sopimuksen olemassaolon, mutta nämä välttelivät kysymystä, mikä lähinnä pahensi tilannetta. Vasta melko viime hetkillä eräs kehittäjä totesi, että vaikka paketti ei aivan miljoonaa saisikaan, se ei todennäköisesti estäisi koodin avausta.

Samainen kehittäjä valaisi jälkeenpäin asiaa pahoitellen. Hän oli todennut tiimilleen, että paketti tuskin saa kasaan läheskään miljoonaa. Niinpä he poistivat sekä sivustolta, että videon lopusta maininnan sopimuksesta, mutta videolle jätettiin kuitenkin edellämainittu kohtaus. Sopimusta oli kuitenkin jo mainostettu, joten Wolfire-tiimi valmisteli koodin avausta vielä viime hetkillä, kun alkoi näyttää, että he voivat joutua lunastamaan lupauksensa.

Jälkeenpäin todettiin, että mikäli lähdekoodin avaamista olisi mainostettu kunnolla, paketti todennäköisesti olisi kerännyt miljoonan paljon aiemmin. Koodi kuitenkin avattiin ja yllättäen myös Aquaria-pelin lähdekoodi sisältyi kauppaan. Yhteisö teki useita parannuksia ensimmäiseen avattuun peliin jo ”nollapäivänä”. Koska väki ei tiennyt lähdekoodin avaamisesta, ja menestyksen juhlistamiseksi, tarjousta päätettiin jatkaa vielä neljällä päivällä. Tällä hetkellä rahaa on kerätty yhteensä noin 1,2 miljoonaa dollaria, ja aikaa on jäljellä vielä yli kaksi päivää.

Paketin saama mediahuomio on hieman kyseenalaista. Wolfire kertoi varsin tarkkoja tilastoja paketista, ja useat sivustot kiinnittivät paljon huomiota siihen, että Wolfire kertoi ”piratismiprosentin” olevan 25% luokkaa. Kuinka kamalia ihmisiä nuo piraatit ovat, kun eivät kehtaa dollarin sadasosaa maksaa kuudesta pelistä! Edomen kanta asiaan on ”Varastetun tavaran ihanaa, koskematonta tuoksua ei näemmä voita mikään.”

Se, mitä nämä artikkelit eivät huomioi ollenkaan, on Wolfiren kanta asiaan. Mitä Wolfire aikookaan tehdä ehkäistäkseen piratismia? ”Emme juuri mitään… Jatkamme loistavien pelien tekemistä, annamme hyvää asiakaspalvelua ja pidämme hauskaa, se todellakin näyttää toimivan!”

Wolfiren Jeff jatkaa kopiosuojauksesta: ”Kun harkitaan minkäänlaista kopiosuojausta, täytyy kysyä itseltään: ’Kuinka monen maksavan asiakkaan elämää on oikein hankaloittaa piratismin vähentämiseksi?’ Vastauksen pitäisi olla, ettei ensimmäisenkään.” He kuitenkin toteavat lopuksi, että ”jos aiotte kopioida pelit maksamatta, olkaa hyvät ja käyttäkää BitTorrenttia, ettette kuluttaisi kaistaamme. Lisäksi, vaikka lataattekin pelejämme maksutta, pyydämme teitä kertomaan ystävillenne paketista. Kertokaa siitä Facebookissa tai Twitterissä, tai mainitkaa siitä edes jollekulle kun juttelette. Se ainakin onnistuu ilman luottokorttia.” Myöskään Piraattipuolueen mielestä ”tiedostonjakamista ei tule rajoittaa, eikä siitä pidä rangaista…”

Minun kantani DRM-suojaukseen on sama kuin Wolfirellä. Mikäli suojauksesta on käyttäjälle minkäännäköistä haittaa, on itse suojaus haitallinen. Wolfire ei todellakaan kärsi piratismista. Myöskään tämä pelipaketti ei ole epäonnistunut; ei olisi, vaikka piratismiluvut olisivat paljon suuremmatkin. Merkityksellistä onkin, että rahaa tuli paljon enemmän kuin mitä kehittäjät saattoivat uskoa, eikä suinkaan se, että muutama ilkeä piraatti on saanut jotain maksamatta siitä. Humble Indie Bundle oli menestys, katsoo sitä millä tahansa järkevällä mittarilla hyvänsä.

Kysyisinkin, olisiko se puuttuva 25% ostanut kopiosuojatun paketin? Epäilen vahvasti, sillä yksi paketin kiinnostavimmista piirteistä oli juuri DRM:n puute. Sen lisäksi, että DRM olisi epäilemättä ajanut muita ostajia pois, se olisi heikentänyt kaikkien ostajien kokemusta. Keskustelupalstoilla mainitaan ostajia motivoivien tekijöiden olleen kopiosuojaamattomuus, tuki Linuxille ja OS X:lle ja lähdekoodin avaaminen, joskaan viimeisestä ei juuri kukaan tiennyt etukäteen. Kehtaan näin ollen väittää, että DRM olisi helposti estänyt paketin menestyksen.

Wolfire on tunnettu DRM-vastaisesta kannastaan ja pitää kopiosuojausta haitallisena ja turhana.

0 vastausta artikkeliin ”DRM olisi estänyt indiepelipaketin menestyksen! KATSO KUVAT!

  1. 25% piratisiprosentti on aika pieni ottaen huomioon, ”etteihän kukaan osta, jos ilmaiseksi saa” ;) Varmaan voisi äkkiseltään kuvitella, että luvut olisivatkin toisinpäin.

  2. Kyllä tuo Edomen Jukka O. Kemppinen on niin pahasti kujalla ettei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa… No kommenteissa on pojat siellä jo kerinneetkin korjaamaan epäkohdat melko kattavasti, kuten yleensä :)

  3. Suurin syy miksi 25% ”ei maksanut”, johtuu alla mainityista syistä. Outoa, että piraattipuolue ei ole näitä tärkeitä seikkoja maininnut mitkä on lueteltua alla.

    ”Another explanation is that the payment processors that are used are not available in every country, so some people couldn’t pay even if they wanted to. In a similar vein, but not mentioned by the Wolfire team, is that many people in the target audience are young and don’t have access to a credit card.

    These two payment restrictions are related to availability, which is a common reason for people to pirate. Even if they want to buy something legally, they can’t because they don’t have access to a credit card or are in a country where they can’t use the required payment processors.

    Other reasons for downloading without paying could be that one downloads the bundle from different computers after having paid, or that the download is shared with friends who made a joint donation. These should not be counted as ‘piracy’ either.

    Lastly, there could also be a group of people that think that paying a penny is too much, choosing to grab a free copy instead just to be rebellious pirates. We don’t think that this group is very large, and even if it is significant we’re sure that money is not their incentive.”

    http://torrentfreak.com/piracy-when-even-a-penny-is-too-much-100510/

  4. ”Rosen mentions that the download links have been posted all over the Internet and that some people would rather click on those directly, than go through the entire payout process just to send over a penny. We could call this the laziness or convenience argument to pirate.”

  5. @piraatti

    Meinasin ne listata, mutta katso nyt kuinka tajuttoman pitkä tuo artikkeli on noinkin… Nuo tosin taitaa löytyä tuosta Wolfiren linkistä.

    Pointti nyt kuites oli enemmänkin siinä, että tuo oli huikea menestys, ihan ilman DRM:iä ja sellaisia, vaikka media yrittikin ottaa toisenlaista kantaa. Toinen pointti on siinä, että PP:llä ja Wolfirella on varsin samanlaiset kannat DRM:stä. Se bundle muuten loppui äskettäin, ja keräsivät 1,26 miljoonaa dollaria ja vähän päälle.

  6. Artikkelin pituus on huono tekosyy. Olen nähnyt paljon pidempiä artikkeleita. Se ei voi eikä saa olla syy kirjoittaa tarkasti tiivistettynä kaikki faktat.

  7. Kiinnostaisi tietää mistä löysit sellaisen ”faktan” että suurin syy olisi nuo artikkelista lainaamasi. Wolfire ei ainakaan väitä näin. Jätit kätevästi lainaamatta erään tärkeän lauseen juuri ennen noita syitä ”We can only speculate, but here are some possible reasons: ”.

    Pointti edelleenkin on että PP:n ja Wolfiren kanta DRM:ään on melko lähellä toisiaan, vaikkei aivan täysin, ja sillä on merkitystä koska Wolfire on pelifirma. Pointtina on myös se, että Wolfire ei huolestu tuollaisista piratismilukemista ja on varsin tyytyväinen menestykseensä. Myöskin pointtina on se, että Wolfire ymmärtää että piraatit voivat toimia markkinointikanavana, aivan niin kuin Piraattipuoluekin ajattelee.

  8. Eh, lainaamasi syyt ja tuo lainaamani lause ei tietenkään olleet samasta artikkelista. Artikkelisi kertoo omin sanoin nuo Wolfiren artikkelissa olleet samat syyt, ja omani oli siitä Wolfiren jutusta. Anyway, spekulointia, ei faktaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*