Vuonna 2030

Se tapahtui lopulta; viimeinen valtio on ilmoittanut luopuvansa tekijänoikeuksista ja patenttijärjestelmästä. Liberian päätös ei ollut yllätys kenellekään, koska oli vain ajan kysymys milloin vanhanaikaisesta informaatiomonopolin käsitteestä päästiin eroon. Lailla ei ollut mitään käytännön vaikutusta yli kymmeneen vuoteen, mutta se oli tärkeä periaatteellinen voitto Liberian piraattipuolueelle.

Sisällön kopioinnin rajoittaminen nähdään huonotapaisena toimintana, ja vaikka joku yritys sitä välillä yrittääkin digitaalisella rajoitusten hallinnalla, estot ohitetaan nopeasti. Tuotantoyhtiötä myös boikotoidaan jättämällä klikkaamatta mikromaksupainiketta.

Tekijät saavat palkkansa lähinnä lahjoitusten, mikromaksujen (jotka ovat äärimmäisen suosittuja) ja fanituotteiden avulla. Harrastelijat tekevät valtaosan sisällöstä ja sitä tehdään enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Vapautuneiden sisältöpalveluiden ansiosta jokainen ihminen saa äänensä kuuluville. Teollisuuden automatisoinnin viedessä työpaikkoja on mediateollisuus nopeiten kasvava ala, ja perustulon ansiosta sisällön tuottaminen on huoletonta jokaiselle. Remix-kulttuuri on suosittua, ja suurin osa teoksista pohjautuu muihin teoksiin.

Patenttien luopumisen ansiosta teknologian kehitys vain nopeutui, ja vapaisiin ohjelmistoihin saatiin lopulta kaikki ominaisuudet laillisiksi. Yhä kasvava patenttiviidakko oli tehnyt vapaat ohjelmistot suurelta osin laittomiksi, ja niitä pitikin jakaa anonyymissä Freenetissä. Tämän kaltaiset palvelut myös osoittivat sensuurilistat tehottomiksi, ja valtiot päätyivät poistamaan rajoitukset sananvapauteen.

Sisältöä ei ainoastaan tehdä valtavasti enemmän, se on myös vapaampaa. GNU/Linux on selvästi suosituin käyttöjärjestelmä, ja suljettuja käyttöjärjestelmiä käytetään lähinnä teollisuudessa erikoistarkoituksiin. Suljetut ohjelmistot ovat muutenkin harvinaisia eikä niille ole edes kysyntää. Ohjelmistoyritykset saavat tulonsa ohjelmistotuen ja räätälöinnin avulla.

Yksityisyydestä on alettu vapaaehtoisesti luopua yhteisöpalveluiden avulla, mutta kansalaisten yksityisyydensuoja on silti vahva. Googlen tietokannat ovat äärimmäisen laajat, ja ihmiset voivat hakea esimerkiksi geenejä genomitietokannasta. Jokainen henkilöllisyyksiä koskeva palvelu on kuitenkin vapaaehtoinen, ja ihmisten pitää käydä erikseen hyväksymässä tietojen käyttö palveluissa.

Kansalaisilla on enemmän valtaa kuin koskaan aikaisemmin. Valtiot tekevät lakia valmisteltaessa usein mielipidemittauksia, joihin vastaaminen onnistuu helposti kotikoneelta. Äänestys tapahtuu kuitenkin perinteisellä tavalla, koska sähköisestä äänestyksestä luovuttiin Yhdysvaltojen äänestysskandaalin jälkeen. Toinen presidenttiehdokkaista oli palkannut ohjelmoijan sabotoimaan vaalikoneet, ja miljoonat äänet väärennettiin.

Yllä esitetty tulevaisuudenkuva on kuitenkin vain yksi mahdollisuus, eikä edes se todennäköisin. Politiikassa oleva trendi on oikeasti vastakkaiseen suuntaan; vähemmän yksityisyyttä, enemmän tekijänoikeuksia sekä vähemmän vapautta nauttia sisällöstä. Vaikka teknologinen kehitys puoltaa immateriaalioikeuksista luopumista, ei sen varaan saa jättäytyä. Internet on vielä vapaa, mutta ei välttämättä ikuisesti.

Kirjoittaja on Piraattipuolueen jäsen.

Vieraskirjoituksia julkaistaan epäsäännöllisin väliajoin. Aiemmat vieraskirjoitukset ovat saatavilla arkistosta. Muita halukkaita vieraskirjoittajia pyydetään ottamaan yhteyttä.

0 vastausta artikkeliin ”Vuonna 2030

  1. Minulla on sellainen fiilis, että olen nähnyt tämän kommunistisen manifestin laimentamattomassa muodossa joskus aikaisemmikin.
    Olisikohan se kopioitu jostan…

  2. Vuonna 2030 odottaisin vertaisverkkolatailun olevan vain viimeisimpien tuotosten levitystä varten. Vanhempi musiikki leviää jo vuonna 2020 kätevästi ALL_MUSIC_EVER.zip paketissa, joka on käytännössä kaikilla, riippumatta siitä mitkä tekijänoikeuslait on voimassa. Vuoteen 2030 mennessä KAIKKI tehdyt elokuvat leviävät ALL_MOVIES_EVER.zip paketissa, joka yllättäen sekin löytyy joka jampalta… Tai sitten ei, aika näyttää. ;)

  3. ALL_MOVIES_EVER.zip ja ALL_MUSIC_EVER.zip olisivat ilmeisesti sisällöllisesti melko samat 2020 ja 2030.
    Kymmenessä vuodessa kertynyt youtube-ryönän tahtoisivat useimmat varmasti eri pakettina.

  4. Jonin klassikossa on minusta hyvin nähtävissä, mihin tekijänoikeuksien poistaminen voi pahimmillaan johtaa.

    Jos tekijällä ei ole yleistä oikeutta oman työnsä tuloksiin, niin teosten jakelu on väistämättä järjestettävä jotenkin nykyisestä poikkeavalla tavalla.
    Ainoa uskottava vaihtoehto on minusta silloin hyvin suljettu ja valvottu jakelu, jossa tuotteen saa käyttöön vain jos jakajan kanssa on tehty ulkopuolisen levityksen ja käytön kieltävä juridisesti sitova sopimus, jossa on ankarat sanktiot, ja jossa sallitaan teoksen tehnyttä tahoa edustavan järjestelmän suorittama teoksen käytön tiukka valvonta.

  5. ”Jonin klassikossa on minusta hyvin nähtävissä, mihin tekijänoikeuksien poistaminen voi pahimmillaan johtaa.”

    Et siis lukenut Jonin lähettämää linkkiä?

    ”Ainoa uskottava vaihtoehto on minusta silloin hyvin suljettu ja valvottu jakelu, jossa tuotteen saa käyttöön vain jos jakajan kanssa on tehty ulkopuolisen levityksen ja käytön kieltävä juridisesti sitova sopimus, jossa on ankarat sanktiot, ja jossa sallitaan teoksen tehnyttä tahoa edustavan järjestelmän suorittama teoksen käytön tiukka valvonta.”

    Vai luitko sittenkin? Omaperäistä…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*