Pienlevy-yhtiöt ja Teosto

Vieraskirjoittajana Iiro Karlström, Target Media Records

Aloitin Teoston toiminnan tarkkailun verrattain nuorella iällä ja perusluonteestani johtuen, se oli alusta lähtien skeptinen. Silmäni aukenivat todella, kun aloitin oman levy-yhtiöni perustamisprosessin. Muutaman kyselykierroksen jälkeen verovirastossa, puhelimeeni alkoi tulla kummia puheluita Teostolta. He kertoivat tukevansa minua hankkeessani ja kertoivat miten he toisivat yritykselleni rahaa, kunhan vain ilmoittautuisin jäseneksi ja maksaisin vuosimaksua. Kerroin ettei minulla ole mitään aikomusta tuoda heille penniäkään, koska heidän toimensa sulkivat ainoan mahdollisen vapaan levityskanavan pienlevy-yhtiöille Suomessa, nettiradiot. Vastaukseni sain puhelimen tuuttausta. Myöhemmin etsiessäni yritykseni alaisille CD:eille monistusfirmaa, törmäsin seuraavaan Teoston iskuun. Yksikään firma ei ala Suomessa painamaan (ainakaan minulle) yli sadan kappaleen eriä, jos en ole Teoston jäsen.

1.4.2009 Teosto julkisti vuoden 2008 tulokset. Teosto keräsi ko. vuonna 39 miljoonaa euroa. Teosto kertoo myös, että 36 miljoonaa ko. rahasta menee laulujen esittäjille, tekijöille yms. Onko kukaan miettinyt mihin välistä vedetty 3 miljoonaa katoaa? Ei yhden pienen hallintoyksikön luulisi imevän noin paljoa rahaa. Montako ihmistä Teosto oikeastaan edes työllistää? Eikö tuo puuttuva 3 miljoonaa euroa lämmittäisi paljon enemmän artistien ja lauluntekijöiden taskuissa, kuin hallintoyksikön pyörittäjien taskuissa? Luultavasti useampi ihminen ostaisi levyjä, mikäli hän tietäisi sen menevän artisteille.

Jo vuosia ovat suuret, monikansalliset levy-yhtiöt, sekä niiden muodostama RIAA kertoneet uhkanäkymistä joissa kaiken musiikin ja musiikkiteollisuuden tuhoaa piratismi. Tänä päivänä, n. kymmenen vuotta Napsterin kultavuosien jälkeen, pienet levykaupat ja indie levy-yhtiöt pitävät puolensa, sekä kaikki suuret levy-yhtiöt ovat pystyssä. Miten tämä on mahdollista? Uhkana olleet piratismin muodot, eivät hävinneet, ne kasvoivat. Tänä päivänä lähes jokaiselta tietokoneelta löytyy KaZaa, utorrent, DC++, BitComet tai jokin muu vastaava vertaisverkko. Minun näkemykseni mukaan tämä on oikeasti, sitä paljon puhuttua vapaata markkinataloutta. Kuten joku sanoikin eräällä keskustelupalstalla ” Vapailla markkinoilla hinnan pitää määräytyä kysynnän mukaan eikä minkään Teoston sanelemana”. Ihmiset saavat ladata ilmaiseksi mitä haluavat ja mikäli he pitävät musiikista, toivon mukaan he ostavat audion, jossain muodossa.

Jos joku miettii tämän blogin mahdollista pointtia, voitte lopettaa. En hae tällä kirjoituksella mitään erityistä takaa, vaan halusin vain tuoda ilmi oman näkemykseni Teoston lukuisista epäkohdista. Vaikka kirjoitinkin tätä tekstiä pitkään, olen täysin varma, että olen unohtanut lukuisia epäkohtia. Olkoon se osoituksena niiden monilukuisuudesta. Teosto on yhä minun silmissäni se jokaisen tuntema ihminen koulusta. Se vastenmielisen oloinen, ylimielinen, lellitty lapsi. Se joka, kiusasi kaikkia näyttämättä ikinä mitään inhimillisyyden merkkiä. Minun silmissäni Teosto on vain loinen, joka tahtoo sinnitellä muiden meriittien tuotoilla. Jopa mafiaveljekset jäävät kakkoseksi Teoston rinnalla. Mafia ottaa suojelurahaa vastaan, mutta Teosto sortaa jopa omiaan.

PS. Ilmeisesti hallintoyksikön tienaamat 3 miljoonaa euroa, eivät ole tarpeeksi. Teosto nimittäin näyttää harkitsevan myös jonkin sortin laajakaistamaksua.

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=35766

Iiro Karlström,
Target Media Records

Iiro Karlström on Target Media Records edustaja joka tuli tarjoamaan Piraattipuolueelle yhteistyötä nyt myös verkkokauppaamme ilmestyneen Against The Teosto -levyn tiimoilta. Ellei toisin erikseen mainita, vieraskirjoittajien kannat edustavat vain heidän omia henkilökohtaisia kantojaan, eikä heillä ole kytköksiä Piraattipuolueeseen.

Vieraskirjoituksia julkaistaan epäsäännöllisin väliajoin. Aiemmat vieraskirjoitukset ovat saatavilla arkistoista. Muita halukkaita vieraskirjoittajia pyydetään ottamaan yhteyttä.

0 vastausta artikkeliin ”Pienlevy-yhtiöt ja Teosto

  1. Koskien kirjoitusta, Piraattipuolueen verkkokaupassa on juuri julkaistu Target Media Recordsin kokoelmalevy ”Against The Teosto” josta on ostettavissa sekä fyysinen että digitaalinen versio.

  2. Testo ja Kopiosto on yhteiskunnan syöpä joka imee ihmisten rahat joka tilanteesta, ihmiset eivät tiedä missä kaikkialla näiden organisaatioiden lonkerot ylettyvät… Me maksamme ja paikassa näiden laskuja joka päivä joka paikassa jokaisessa tuotteessa ainakin jossakin muodossa.

    Näiden organisaatioiden ahneudella ei ole rajoja, kaivo on todellakin pohjaton.

  3. Teosto ja Gramex maksattavat mm. mainostuskulunsa muilla, siinä kuin kaikki muut yritykset MAKSAVAT saadakseen tuotteitaan esille.

    Esimerkki: radiosoitto. Radio maksaa levyn hinnassa extraa. Radio maksaa soittominuuteistaan. Taksikuskit, kampaamot ym. yrittäjät maksavat bisneksenpyörityslisää. Siis ainakin kolminkertainen maksu samasta tuotteesta joka toimii käytännössä tuotteen mainoksena. Australiassa teostoa vastaava taho oli hätää kärsimässä kun asemat kieltäytyivät maksamasta korvauksia ja soittivat teosto-vapaata musiikkia, romahduttaen teostomusiikin myynnin.

    Esimerkki2: toisten työllä loisiminen. Kasettimaksuista kerätään yli puolet teoston tuloista. Siis tyhjistä medioista joille on mahdollista tallettaa musiikkia. Koskee ainakin CD- ja DVD-levyjä sekä tallentavia digibokseja. Ei puhettakaan siitä että sinne voisi tallentaa jotain muuta, kuten OMAA DATAA, KUVIA tai VIDEOITA. Kun datan varastointikyky kasvaa, teoston tulot kasvavat. Ja teosto pisti tikkua ristiin tämän kehityksen aikaansaamiseksi.. 0 työtuntia. Siis suoraa loisimista muiden ahertamisella, ja varsin kannattavaa sellaista.

    ”Kaikki asiakkaamme ovat rikollisia” on näissä piireissä normaali lähtökohta. Miksi muuten maksavat asiakkaat joutuisivat katsomaan minuuttitolkulla ”olet varas” mainoksia ennen leffaansa.

  4. Iiro Karlström kirjoittaa puppua

    Iiro Karlströmin kirjoituksella ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
    Teosto ei edusta levy-yhtiöitä eikä levy-yhtiö voi olla Teoston jäsen. Karlströmin levy-yhtiötä ei ole houkuteltu Teoston jäseneksi.

    Teosto edustaa säveltäjiä, sanoittajia ja musiikkikustantajia. Teosto on voittoa tavoittelematon aatteellinen yhdistys, jonka jäsenistö päättää muun muassa järjestönsä budjetista ja toimintasuunnitelmasta.

    Teosto kerää korvauksia musiikin julkisesta esittämisestä ja tilittää ne niille musiikin tekijöille, joiden teoksia on esitetty esimerkiksi radiossa tai konserteissa. Korvausten tilitys- ja jakosäännöstä päättävät Teoston jäsenet.

    Teostossa työskentelee 100 ihmistä, joista kymmenen Teoston osana toimivassa suomalaisen musiikin soimista ja vientiä edistävässä Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksessa.

    Teosto ei hinnoittele äänitteitä, koska ei edusta äänitetuottajia eikä musiikkiteollisuutta.

    Yhden euron maksavasta biisistä, joka on ladattu laillisesta verkkokaupasta, kertyy noin 10 senttiä yhteensä niille säveltäjille ja sanoittajille, joiden teoksia tallenteella on. 20 euron CD-levystä Teoston kautta tilitettäväksi kertyy yksi euro, joka jaetaan kaikkien levylle musiikkia tai sanoituksia tehneiden kesken.

    Netti-radioihin Teostosta saa luvan. Teoston hinnastot ovat nähtävissä Teoston verkkosivuilla http://www.teosto.fi. Etusivulta pääsee lukemaan myös Teoston tilinpäätöksen ja vuosikertomuksen.

    Satu Kaarenoja
    Viestintäjohtaja
    Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry

  5. Viitaten Iiro Karlströmin ja Satu Kaarenojan viesteihin, haluaisin I.K:lta hieman tarkennusta kirjoitukseensa. Tarkoititteko ”Teoston jäsenyyteen suostumattomuudella” mahdollisesti sitä, ettette tuottaisi levy-yhtiössänne sellaisten artistien musiikkia, jotka ovat Teoston jäseniä? Tarkoittaako CD-monistuksen yli 100 kappaleen kopioimisesta kieltäytyminen sellaista varotoimenpidettä, jonka monistamot olisivat asettaneet niille asiakkaille, jotka

    (a) eivät voi osoittaa omistavansa itse tekijänoikeudet ja äänitysoikeudet siihen tuotteeseen, mitä haluavat kopioida?

    (b) edellisen kohdan täyttymisestä huolimatta eivät voi osoittaa hankkineensa tekijänoikeuksien haltijalta, Teostolta, Gramexilta tai useammilta näistä asianmukaista lupaa tällaiseen kopiointiin?

    Tällainen varovaisuus on ymmärrettävää, koska monet yrittäjät haluavat välttää tilanteita, joissa ne jälkikäteen joutuvat selvittämään oikeudessa sitä, että he olisivat esimerkiksi painaneet maksusta tuhansia piraattilevyjä ja sitä, kuinka tietoisia heidän olisi pitänyt toiminnan luonteesta olla? 100 kappaleen eränkin kopioiminen ilman, että tehdään kysymyksiä ja katsotaan papereita, on jo melkoista riskinottoa.

  6. Luulen, että olen nyt päässyt suunnilleen jyvälle Iiro Karlströmin ongelmasta CD-monistamon kanssa; häneltä lienee puuttunut _Teoston NCB-osaston tallennuslupa_ (eikä Teoston jäsenyyssopimusta) siihen CD-materiaaliin, jota hän olisi ollut monistamassa. Esimerkiksi tämän CD-monistamon sivulla

    http://www.soundia.net/cdmonistus.html

    on linkki PDF-tiedostoon ”Tuottajan opas”, jossa asia selitetään sivulla 4. En voi ymmärtää, mitä syytä millään levy-yhtiöllä tai kenelläkään levy-yhtiön toimitusjohtajalla olisi alkaa painaa yli 100 kpl Teoston hallinnoimilla tekijänoikeuksilla suojattua CD-levyä ilman, että tallennuslupa on kunnossa? Tuollainen määrä ei voi myöskään enää olla mitään yksityisen ihmisen omaa käyttöä varten.

    Jos taas materiaalin tekijät eivät ole Teoston asiakkaita, niin silloinkin monistamot kyllä halunnevat, että asia on selvitetty heidän kanssaan kirjallisin luvin.

  7. Iiro Kallström paljasti kirjoituksessaan täydellisen tietämättömyytensä monesta asiasta Teoston toiminnan suhteen. Harvoinpa törmää tällaiseen ”mutuiluun” ja perusasioiden selvittämättömyyteen alalla aloittelevien musiikintekijöiden keskuudessa. Ohessa joka tapauksessa pari oikaisua. Iiro ottakoon niistä opikseen, jos kykenee.

    ”He kertoivat tukevansa minua hankkeessani ja kertoivat miten he toisivat yritykselleni rahaa, kunhan vain ilmoittautuisin jäseneksi ja maksaisin vuosimaksua.”

    – Teostoon ei ”liitytä jäseneksi” vaan asiakkaaksi. Asiakas maksaa liittymismaksun, Minkäänlaista vuosimaksua ei tämän jälkeen peritä. Teoston jäsenyyttä voi hakea, kun on ollut asiakkaana tarpeeksi pitkään ja saanut kohtalaisen määrän Teoston kautta tilitettyjä tekijänoikeuskorvauksia, toisinsanoen osoittanut olevansa varteenotettava musiikintekijä.

    ”Ei yhden pienen hallintoyksikön luulisi imevän noin paljoa rahaa.”

    – Teosto edustaa n. 20 000:a kotimaista musiikintekijää ja työllistää n. 100 henkilöä (kuten Satu Kaarenoja kirjoituksessaan mainitsi). Ei luulisi olevan ylivoimainen matemaattinen tehtävä näillä luvuilla hieman lievittää Iiron ihmetystä noista 3:n miljoonan kuluista tässä ”pienessä hallintoyksikössä”. Mainittakoon vielä, että Teoston kuluprosentti on eurooppalaisten tekijänoikeusjärjestöjen pienin.

    Loputkin Kallströmin katkerasta ja lapsellisesta vuodatuksesta näyttää perustuvan hatariin ounasteluihin ja harhaluuloihin. Loppuhuipennuksena vielä tuo hupaisa ”Teosto sortaa jopa omiaan”. Hankipa Iiro jonkin verran lausuntoja näiltä ”sorretuilta” ennekuin päästelet tuonkaltaisia sammakoita näppikseltäsi.

    Toivotan joka tapauksessa Iirolle ja Target Media Recordsille onnea matkaan musiikillisissa pyrkimyksissä. Äänitteen julkaiseminen Piraattipuolueen kautta on aika hymyilyttävä veto, vaikka voihan se osoittautua hyväksikin bisnesideaksi. ”Against The Teosto” on tosin varsin epäkypsä otsikko, mutta alku aina hankalaa. Pikku G:n sanoin: ”Kaikki kasvaa ja lapset varttuu, virheist’ oppii ja kokemus karttuu”.

    Tommi Lindell,
    musiikintekijä

  8. Vaikka käsiteltävänä olevassa hallintoyksikössä ja kyseessä olevissa laeissa on paljonkin korjaamisen varaa, on tässä kyllä puollettava Teoston ihmisten kantaa. Kirjoitus on lapsellista angstinpurkua, jossa ei ole mitään järkevää pointtia. Hiukan hymyilytti, kun tämän tekstin luomiseen väitettiin kuluneen paljon aikaa.

    Nämä ovat juuri sellaisia sammakoita, joita ei Piraattipuolueen toivoisi omissa nimissään julkaisevan. Ne kun vahvistavat juuri sellaista stereotypiaa, jota suurella osalla asiaan perehtymättömistä on, vitsipuolueena, angstipuolueena tai vaan nuorten nettilatailupuolueena.

    Uskon toki olevani vähän eri linjoilla Karenojan ja Lindellin kanssa siitä, mikä olisi jatkossa hyväksi sekä musiikin kuluttajille että tekijöille, mutta ei tätä debattia näin käydä; piraateilla on olemassa ihan oikeitakin painavia argumentteja!

    Piraattikeskusteluja seuranneet kyllä tietävät mitä nämä ovat, ja valveutunut osa musiikintekijöistä on jopa valmis allekirjoittamaan nämä epäkohdat. Joten en rupea niitä tässä käymään tarkemmin läpi.

    Lyhyesti:
    Jos nyt unohdettaisiin hetkeksi se latailu, ja puhuttaisiin esimerkiksi;
    * Julkisen esittämisen periaatteesta
    * Totaalisesta ummikkoudesta suhteessa sähköisiin jakelukanaviin (mm. artistien, yhtiöiden ja musiikkiyhteisöjen Myspace & Youtube- sivut.)
    * DJ’den laillisesti hankkimien raitojen soittokopioiden otosta esim. Serato-keikkoja varten
    * Yleisestä toletanssista remix/mashup/sample -kulttuuria kohtaan

  9. ”Teosto on voittoa tavoittelematon aatteellinen yhdistys,”

    Repes pankki tossa kohtaa. Kiitoksia.

  10. Kuinka pääseen Teostolle töihin ? Vaikka sellaiseksi salapoliisiksi ?
    2008 tilinpäätöksen mukaan vuosiansiot olisivat keskimäärin noin 54000 euroa vuodessa. Jospa vaikka pariksi vuodeksi vaan. Kun näissä rivimuusikon ja sisällöntuottajan hommissa ei tohon tahdo päästä millään, vaikka kuinka veivaisi ympäri kyliä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*