Oikeat ongelmat, väärät keinot

Piraattiasioissa törmää usein tilanteeseen, jossa vastapuoli saattaa periaatteessa kyllä tarkoittaa hyvää, mutta pyrkii väärillä keinoilla tavoitteeseen. Hyvä esimerkki löytyy viimeaikaisesta keskustelusta koskien EU:n aietta venyttää muusikoiden ja säveltäjien tekijänoikeusaikaa 95 vuoteen. Kuka tahansa voi helposti nähdä, että tämänlainen säännös olisi musiikkikulttuurille varsinainen karhunpalvelus: se ei millään muotoa kannustaisi tekemään uutta musiikkia, mutta kylläkin vaikeuttaisi jo tehdyn uusiokäyttöä. Eikä Piraattipuolue ole ainoa, joka tämän on huomannut – uutisvälineissä raportoitiin tekijänoikeuden pidennyksestä olevan haittaa Ylelle:

Yleisradion uusien verkkopalvelujen ja ohjelma-arkiston käyttö vaikeutuu, jos EU:n esittämä pidennys musiikin tekijänoikeuskorvausten vuosirajaan toteutuu. Näin arvioi Ylen lakimies Tapio Lehtonen.

-Yleisradiossa on havaittu, että myös vanhat ohjelmamme kiinnostavat yleisöä. Kansallisesti merkittävää aineistoa voi jäädä pois saatavilta, jos suoja-ajan tuplaaminen vaikeuttaa ohjelma-arkiston käyttöä, Lehtonen linjaa.

Hänen mukaansa vanhojen ohjelmien oikeudenhaltijoiden selvittäminen on ”erittäin työlästä ja joskus mahdotonta”.

Ylen uudet verkkopalvelut ja niiden kehittäminen kärsisivät nekin Lehtosen mukaan vuosirajan muutoksesta.

- Aina kun oikeuksia laajennetaan, sillä on taipumus myös maksaa. Kaikki se raha on poissa ohjelmien uustuotannosta, koska ei käytettävissä oleva raha mistään lisäänny.

Samassa uutisessa siteerataan myös Gramexin apulaisjohtaja Lauri Kairaa, joka väittää ”muusikoiden oikeuksien pidentämisen olevan oikeutettua”:

Jos hakeutuu musiikkialalle nuorena, vaikkapa Idols-kisan kautta, voi hyvinkin olla, että nykyinen suoja-aika ei ole EU:ssa riittävä. Eläketurvastahan tässä on kyse, Kaira sanoo.

Huomatkaa ensinnäkin tilanteen yksipuolinen esittäminen – puhutaan muusikoiden oikeuksien pidentämisestä, ja unohdetaan se että tällöin itse asiassa rajoitetaan kaikkien muiden oikeuksia hyödyntää tuotettua kulttuuria. ”Eläketurvastahan tässä on kyse”, ikään kuin kulttuurin rajoittaminen ei vaikuttaisi mihinkään muuhun kuin muusikoiden eläkepäivien korvauksiin.

Toisekseen huomatkaa argumentin rakenne: tekijänoikeusmaksut eivät ehkä riitä takaamaan muusikoille kunnon eläkettä. Siispä tekijänoikeuksien kestoa on pidennettävä. En tiedä, onko tässä kyse tahallisesta silmänkääntötempusta vai aidosta ajattelemattomuudesta, mutta virhe löytyy helposti kun sitä pysähtyy miettimään: jos 50 vuoden tekijänoikeusmaksut eivät kartuta tarpeeksi eläkettä jotta sillä voisi elää, ehkä ongelma on eläkkeen kertyvyydessä eikä tekijänoikeuksien kestoissa. On absurdia argumentoida kulttuurin rajoittamisen puolesta sillä verukkeella, että eläköityvät muusikot eivät enää pärjäisi, kun asiaan olisi mahdollista puuttua esimerkiksi sillä, että tekijänoikeusmaksut kartuttaisivat eläkettä aiempaa enemmän. Absurdius vain korostuu kun otetaan huomioon että tekijänoikeuksien pidentäminen on varsin huono keino lisätä artistien saamia rahavirtoja, kuten MTV3:nkin artikkelissa vähän alempana todetaan:

Stefan Möller kuitenkin muistuttaa, että vanhojen levytysten korvaukset päätyvät käytännössä usein muusikoiden perikunnille tai omaisille.

Juuri levymyynnin osalta uudistus on herättänyt soraääniä. Jos muusikko on tehnyt levyn alun perin kertakorvauksella, nyt tulossa ovat pidemmät korvaukset päätynevät alkuperäisen levy-yhtiön rahamassiin.

Tekijänoikeuksien pidentämistä ja laajentamista on historiassa jatkuvasti ja kerta toisensa jälkeen perusteltu alkuperäisten tekijöiden intresseillä, siinä missä todellisuudessa iso mediateollisuus on käärinyt voitot. Kun tämän väitteen kuulee ensimmäistä kertaa, saattaa se kuulostaa höyrähtäneeltä salaliittohumpuukilta – mutta kun näkee todellisuudessa miten älyllisesti kestämättömiä ja onttoja tekijänoikeuksien (taas lisää) laajentamiseksi esitetyt argumentit ovat, alkaa käydä vaikeaksi uskoa mitään muutakaan.

Kritiikkiä ehdotuksesta muualla:
* TechDirt: EU Again Thinks About Extending Copyright, Despite Earlier Rejection
* Electronic Frontier Foundation & Open Rights Group: Sound Copyright (sisältää myös vetoomuksen pidempiä tekijänoikeuksia vastaan)
* Ylen uutiset: Kirjastot huolissaan äänitteiden suoja-ajan pidentämisestä
* Pekka Gronow:
- Piteneekö tekijänoikeus 95 vuoteen?
- Sittenkin 95 vuotta?

0 thoughts on “Oikeat ongelmat, väärät keinot

  1. Tästä asiasta YLEn Pekka Gronow on varoitellut jo kahden vuoden ajan blogissaan: http://blogit.yle.fi/node/1997

    Sieltä kannattaa etenkin poimia viite Gowers Review of Intellectual Propertyyn. Komitea on yksiselitteisesti todennut, että tekijänoikeuden pidentämiselle ei ole perusteita.

  2. Hiljattain törmäsin mielenkiintoiseen videoon YouTubessa. 18-minuuttisessa videossa käydään läpi yhden populaarikulttuurin tärkeimmän kuuden sekunnin samplen tarinaa, mutta se laajenee pohtimaan myös tässä esitettyä problematiikkaa, Yhdysvaltain näkökulmasta.

    Suosittelen lämpimästi kaikille sekä musiikin historiasta että tekijänoikeuksista kiinnostuneille!